טייקו בלוג

הכל נראה אותו דבר

הכל נראה אותו דבר

שמת לב לדמיון הרב בנראות אתרי האינטרנט היום? מתי היתה הפעם האחרונה, בה ראית אתר ללא תמונה ברוחב מסך מלא, עם משפט מחץ בפונט גדול במרכזה? מתחת לתמונה יופיעו שלוש עמודות עם אייקון וכותרת קצרה בדיוק באותומתווה. ולאחר מכן פסקת טקסט עם כפתור שטוח בולט המניע לפעולה.. אז מה, באמת מקצוע עיצוב אתרים איבד את היצירתיות? למעצבים כבר אין מעוף? ואיך באמת הגענו לזה, שהכל נראה אותו דבר?

תורמים לתופעה לא מעט גורמים, המפורטים להלן:
באופן טבעי, כדי שמפתחי אתרים לא יצטרכו להמציא את הגלגל בכל פעם מחדש, קמו להם שלדים או מסגרות מוכנות הנקראים בשפה המקצועית פריימוורקס(frameworks) של קבצים ותיקיות של קוד סטנדרטי. הפריימוורק מכיל את אותם קבצי HTML, CSS , JS וכד', שמהווים את שכבת התצוגה ה– front-end. מכיוון שרוב האתרים חולקים מבנה דומה מאוד, ניתן להשתמש באותה המסגרת כבסיס בניית אתר האינטרנט.
באוגוסט 2011, טוויטר שחררה את גרסת המסגרת שלה ה - Bootstrap. זהו פריימוורק רספונסיבי בקוד פתוח, כיום הוא כל כך נפוץ, שמרבית אתרי האינטרנט המובילים בעולם, עושים בו שימוש. הפריימוורק פותר באופן נפלא את המעבר לגרסת המובייל. עניין הרספונסיביות יוצר המון קושי בעיצוב ותכנות צד המשתמש. גישת ה- mobile first, מחייבת אותנו לשמור על חוקי עיצוב(בתוך עמודות ובלוקים) כדי שהמעבר למובייל יהיה פשוט וקל.

יחד עם זאת, שוק הטמפלייטים מזין את כל התעשיה של בניית אתרים. מאות אפשרויות באונליין (לרוב בחינם) לעיצובים מוכנים וזה באופן טבעי יוצר הצפה של אתרים זהים. אותו הטמפלייט יכול לשמש לחברת השקעות, סטארטאפ בטחוני, או חברה לחיפוש נפט..פשוט להחליף את הלוגו.

שוק הטמפלייטים מזין את כל התעשיה של בניית אתרים. מאות אפשרויות באונליין (לרוב בחינם) לעיצובים מוכנים וזה באופן טבעי יוצר הצפה של אתרים זהים.

הפלטפורמה הפופולרית ביותר(כמעט 30% משוק מערכות ה-  CMS בעולם) הינה WordPress, שמגיעה עם טמפלייטים ויזואלים מוכנים (Theme). היתרון הגדול במערכת הזו, שמעצבים ללא ידע בקוד יכולים להטמיע בקלות את העיצוב וליצור אתר על גבי אחד הטמפלייטים. זה לא ייחודי, אבל בהחלט עושה את העבודה.  
נקודה אשר משפיעה לא פחות, היא הנטייה שלנו להידמות ולחקות אחד את השני. מחקרים רבים בתחום הפסיכולוגיה החברתית, מצאו שאנשים מחקים אחד את השני כאשר זה משרת עבורם את אותה המטרה. גם בתחום בניית אתרים, פעמים רבות ישבנו עם לקוחות, שביקשו לעצב את האתר שלהם בדיוק כמו אצל המתחרים, ממש רפרנס להתחלה.
הנקודה הזו גם מתחברת לטרנד שקיים בעיצוב אתרים. אני זוכר תקופה בה היינו מעצבים כפתורים עם אפקטים של גלוסי ורקעים בגרדיאנט כדי ליצור תחושת תלת מימד. זה היה הסטייל וכולם עיצבו ככה. היום זה נראה אולד פאשן ואף אחד לא ירצה לבנות אתר מיושן ולא עכשוי.
גורם נוסף שדוחף לשימוש בתמונה גדולה/ סרטון בחלקו העליון (האדר) של האתר, הוא עליית מהירות הגלישה ורוחב הפס באינטרנט. זה הביא לשימוש באימגים כבדים יותר, באיכות HD של מגזין ובכך עולה חווית המשתמש באתר.  

תבנית פורטו ליצירת אתר

הבעיה מתחילה כאשר מנסים להתאים את התוכן לעיצוב. זהו קיבעון מסוכן שמסרס יצירתיות. העיצוב צריך לשרת את התוכן ולא להיפך.

ללא ספק, עיצוב אתרים באינטרנט זו דיסציפלינה מתבגרת. נדמה שיש התכנסות לאיך אתר צריך להיראות ולתפקד במעבר בין הדסקטופ למובייל ובמדיות השונות. לגולשים יש ציפיות לאתר  מזוהה ומוכר שייצור עבורם חוויה קלה ונוחה יותר.
אבל האם זה טוב או רע?
לדעתי, אין תשובה החלטית לכאן או לכאן. בניית אתרים זה תחום דינאמי, שאני חי בו מעל 15 שנים, ראיתי איך חדשנות טכנולוגית תורמת ליצירתיות. כיום ויחסית די בקלות, ניתן לבנות אתר מעודכן עם חווית משתמש נכונה, כזה שנראה הרבה יותר טוב מקודמיו בעבר. הבעיה מתחילה כאשר מנסים להתאים את התוכן לעיצוב. זהו קיבעון מסוכן שמסרס יצירתיות. העיצוב צריך לשרת את התוכן ולא להיפך.
ברגע שיש קונספט נכון ותוכן מעניין, כזה המייצר מעורבות, העיצוב יתרום לחווית המשתמש של האתר. הפוטנציאל הטכנולוגי כיום הוא אדיר. הוא מאפשר ליישם יצירתיות בהמון אופנים, דוגמת:  בוטים (Bots), שילוב טכנולוגיות מציאות רבודה(AR) ומציאות מדומה(VR), ווידאו ואודיו מובנה בדפדפן, אנימציות, זיהוי מיקום, שידור זמן אמת, ניצול היכולות בסמארטפונים ועוד שכבות של טכנולוגיה נגישה ופשוטה. בסופו של יום, מטרת האתר היא לעורר עניין, לייצר חוויה, שתגרום למעורבות, שתביא לפעולה. זה פחות בעניין התמונה הרחבה בהאדר, אלא במעטפת התוכן הכוללת.

אז איך בכל זאת ניתן להשיג בולטות וייחודיות?

בעבודה על פרויקט חדש בטייקו, בשלב אפיון אתר האינטרנט, אנו שואלים שאלות הרלוונטיות בעיקר למשתמשים: מה הם רוצים או צריכים ומה הטוב שאנו יכולים לעשות עבורם באתר.
אנו מאמינים, שבכל אתר, חשוב למצוא את הקסם שיגרום ללקוחות להתאהב בו. אם הוא קיים וטבעי בפעילות העסק אנחנו צריכים לחשוף אותו ואם הוא לא קיים אז נצטרך לייצר אותו.

אנו מאמינים, שבכל אתר, חשוב למצוא את הקסם שיגרום ללקוחות להתאהב בו. אם הוא קיים וטבעי בפעילות העסק אנחנו צריכים לחשוף אותו ואם הוא לא קיים אז נצטרך לייצר אותו.

כדי להסביר איך עיצוב משרת תוכן, ניקח לדוגמא פרוייקט, שביצענו בטייקו, לחברת ויז'נמפ -  מקבוצת רפאל. החברה מפתחת ומייצרת מצלמות רגישות מאוד המותקנות על מטוסים ומשמשות במגוון יישומים, מגילוי דליפות בצינורות נפט ועד לצילומי אוויר בתלת מימד לשימושים בטחוניים. תחת כל יישום, עיצבנו ופיתחנו אפליקציה באתר, הממחישה באופן ויזואלי את הפתרון וגם מספקת הנאה אינטראקטיבית בסוג של גיימיפיקיישן (Gamification): כך זה נעשה בתחום ניטור צנרת או באמצעות צילום מדהים של העיר העתיקה בירושלים, הממחיש את פתרון המידול ב 3d של החברה.

בהיבט הנראות המיידית, נעדיף לבחור פונטים לא סטנדרטים ולעשות שימוש בתמונות או ווידאו  מקורי מבית העסק, על פני שימוש במאגרי תמונות מוכנים.
אנחנו מקפידים לעצב מתוך חשיבה כאילו מישהו אחר אמור לתכנת את זה (הרי בסוף הפיתוח תמיד קורה בבית – בטייקו)..ועדיין, זה מאוד משחרר מגבלות שיכולות לסרס רעיונות טובים, גם אם הם מורכבים טכנולוגית. לכל פרוייקט יש אתגרים שונים וקהל היעד הוא אחר. לא בהכרח, שהאתר צריך לפרוץ מתוך נישת הפעילות בה הוא עוסק, אלא לספק חוויה מעוררת ומערבת תמיד.
כהשראה, איך ניתן לתעל את היצירתיות וליצור חווית משתמש יוצאת דופן, ניתן לעקוב באתרים זוכי פרסים, דוגמת Awwwards ו Css Design Awards.
הדגש הוא לחפש את הייחוד בתוכן, משם תמיד תבוא הבשורה ליצירת אתר בולט ואפקטיבי.