טייקו בלוג

מה למדנו ב-15 שנים של בניית אתרים ?

מה למדנו ב-15 שנים של בניית אתרים ?

מפה לשם (ודי מהר..), עברו להם 15 שנים מאז שהקמנו את האתר הראשון שלנו. בהתחשב בכך, שהאתר הראשון בעולם הושק בשנת 1991, אפשר לומר, שאנחנו בטייקו, כבר חלק מהאבולוציה הזו די הרבה זמן.
האינטרנט השתנה מאוד ולא רק בטכנולוגיה, בגדול, זה שינה לכולנו את החיים כמעט בכל מובן.
אנחנו עדיין בשלב מוקדם ולכן זה מרתק לחשוב מה תהיה ההתפתחות ב-10 או ב-20 השנים הקרובות..

כדי להבין כמה התקדמנו ובעיקר כמה בניית אתרים זה תחום דינאמי, ניזכר באירועים המשמעותיים בהיסטוריה הקצרה הזו:
בתחילת הדרך, מהירות החיבור לאינטרנט היתה הגורם המשפיע ביותר על נראות האתרים, האמת, שלא היה מושג כזה שנקרא נראות או עיצוב אתר. רוב האתרים היו בעיקר טקסטים, היו פסקאות, תגיות, קישורים ובעיקר HTML בסיסי. גם שעברנו דרך ארוכה, עניין מהירות טעינת הדפים כיום, הוא פקטור משמעותי ביותר בהיבט של חווית משתמש וקידום.
מאוחר יותר(סוף שנות ה- 90), החלה להיווצר מבניות מסויימת לעמוד באינטרנט, נעשה שימוש בטבלאות (table based layout) שיצרו ארגון וסדר בניווט ובתוכן.
עם השנים ארגון ה W3C (הארגון הבינלאומי לתקינה ברשת) החל לספק תמיכה מוגברת בכל מה שקשור ל- CSS. כל הגדרות העיצוב של האתר על כלל עמודיו אוגדו בקובץ ה CSS ובכך נוצרת הפרדה בין התוכן לעיצוב. האתרים הפכו ליותר קלים לתחזוקה, יותר גמישים בהיבט העיצוב והכי חשוב, הרבה יותר מהירים. גם נושא השימושיות החל לתפוס מקום חשוב בבניית אתר אינטרנט.
בתחילת שנות ה- 2000, הפלאש היה מאוד פופולרי, בנינו עשרות אתרים, שהיו מאוד מעוצבים בגרפיקה וקטורית והיה נראה, שכל אפשרויות העיצוב פתוחות בפנינו. פיתחנו אפליקציות ב ActionScript ויצרנו אתרים מאוד אנימטיבים ואינטראקטיבים. אפקט ה WOW נולד :)
אלא, שפלאש לא עבד כל כך טוב עם SEO, בנוסף, חברת אפל לא אפשרה הרצת פלאש על מכשירי האייפון והאייפד ובעצם הטכנולוגיה החלה להיעלם.
משנת 2005 ואילך, התחלנו להשתמש במושג web 2.0 על מנת לתאר אתרים עם תוכן שנוצר על ידי המשתמשים. זו תקופה בה החלו לפרוח הרשתות החברתיות, והאתרים עצמם הגיבו כמצופה, לא עוד צפייה פאסיבית בתוכן, אלא מתן אפשרות לאינטראקציה, שיתוף ועידוד קהילתיות סביב פלטפורמה וובית. בסיס ההצלחה טמון בשימושיות ובידידותיות של אותם אתרים, אשר אפשרו לסביבה רחבה מאוד של אנשים (רובם ללא רקע טכני..) להיות חלק מהיצירה ולשתף את התוכן שלהם. בתקופה הזו, שאלנו בראשיתו של כל פרויייקט, מה המשתמשים רוצים? זה הפך יותר חשוב מרצונותיו של בעל האתר. בניית אתר מכוון בראש ובראשונה למשתמשים שלו..

בשנים האחרונות, חווית המשתמש (UX) תפסה מקום מרכזי בכל הנוגע לבניית אתרים. השימוש הגובר במובייל דוחף לייצר אתרים רספונסיביים, בהם הנראות במובייל עולה בחשיבותה ומתפשטת לקבוע את קונספט הנראות הכללית בכל מדיה נוספת. אתרים הפכו למינימלים, עיצוב שטוח ולא מתחכם, שימוש בתמונות רחבות וגדולות, טיפוגרפיה ושימוש רחב באייקונים. העיצוב משרת את התוכן ולא להפך.
עם כל הטרנדים, המגמות והשינויים שחווינו עד היום בתחום הזה, ישנו עיקרון בסיסי שמלווה לכל אורך הדרך: להנגיש תוכן רלוונטי למשתמש הרלוונטי באופן ידידותי ונוח לשימוש. זה בסיס התורה בכל הנוגע לקידום אתרים, בכל מה שנוגע לחווית המשתמש ובעצם לכל מה שאנחנו עושים.

טכנולוגיה תציף עבורנו את המידע הרלוונטי ביותר בזמן שנידרש לו

אז אחרי תקציר ההיסטוריה, ננסה לנבא מה צופן העתיד בתחום בניית אתרים ואפליקציות.
בכללי, לכתוב תחזית ל- 20 שנים הקרובות בתחום כל כך חדשני, זה יומרני. אולי בלתי אפשרי.
ועדיין..הטכנולוגיה בוודאי תשתנה, יתווספו מדיות חדשות והעיצוב שעוטף את הכל יגיב בהתאמה.

אנו בטוחים בנושא אחד: התוכן יישאר מרכזי וישמור על מעמדו כמלך

ככל שנתקדם, הטכנולוגיה תבין אותנו באופן הרבה יותר אישי. התוכן שיוצג לנו יותאם לנו ברמה מאוד מדויקת. כבר היום אנו עדים, באופן חלקי, לפרסום המכוון לצרכים שלנו ולסביבה שבה אנו נמצאים. עדיין זה די ראשוני ולא התפשט לתחומים נוספים.
בכל הנוגע לעיצוב אתרים, החוויה שלנו תהיה הרבה יותר פרסונלית. הנראות תותאם לתוכן שנבחר לצרוך ותתבצע אופטימיזציה באונליין להעדפות שלנו. התפיסה לפיה תתקיים נראות אחידה לכלל המשתמשים תיכחד. בעתיד היותר רחוק כנראה שאתרי אינטרנט במובן המוכר לנו היום, לא יהיו קיימים. טכנולוגיה אחרת(בוטים עם יכולות אינטליגנציה מלאכותית AI אולי?..) תציף עבורנו את המידע הרלוונטי ביותר בזמן שנידרש לו.

רוברט סקובל, בלוגר טכנולוגי בולט ומשפיע בעולם, מתאר בספרו "עידן ההקשרים" (Age of Context) את המונח contextual computing כנקודת המפנה האמיתית בכל הקשור לעתיד שלנו. הטכנולוגיה תלמד אותנו, באמצעות סנסורים על המכשירים הניידים שאיתנו, תציג לנו את המידע הנכון בדיוק ברגע הצורך.

ואיפה זה פוגש את עולם אתרי האינטרנט, העיצוב הרספונסיבי יעלה מדרגה ויותר מאשר התאמת עיצוב קבוע לכל מכשיר, תתבצע התאמה אישית לכל משתמש. האלמנטים באתר יופיעו בהקשר הנכון למיקום המשתמש והעדפותיו.

העתידן ריי קורצוויל, חוזה שעד 2030 המציאות המדומה (VR), תהיה כבר 100% אמיתית. המשמעות היא, שלא נצטרך לגלוש בקטלוג של מוצרים או להתרשם מחברה דרך עמודי ווב. אנו נחווה את החיפוש והניווט באופן וירטואלי כאילו שזה העולם האמיתי. אגב, באותה תחזית הוא טוען שנוכל להעלות את התודעה והמחשבות שלנו לאותה מציאות וירטואלית..תחשבו כמה שזה נשמע רחוק..בסך הכל 20 שנים מהיום!

משקפיים למציאות מדומה

התוכן צריך להיות איפה שהמשתמשים נמצאים

בניית אתר תוך כדי שינויים טכנולוגיים כה מהירים, זה מסקרן ומאתגר באותה המידה.
אין ספק שנכונו לנו שינויים דרמטיים שישפיעו על החיים שלנו בכל היבט. אנו בטוחים, כי התוכן ישמור על מיקומו החשוב ולא משנה דרך איזו טכנולוגיה נצרוך אותו.
אם אנו מבקשים לצאת עם תובנה אחת דרך המאמר הזה: התוכן הוא החשוב ביותר בהקמת אתר אינטרנט.
צריכת התוכן דרך רשתות חברתיות נמצאת בצמיחה מואצת בשנים האחרונות. כאשר אנשים מבקשים תוכן באונליין הם עושים זאת דרך מנועי החיפוש ובאותה מידה דרך הפיד ברשתות החברתיות הפופולריות. זה דורש מאיתנו להפיץ את התוכן דרך פלטפורמות שונות ולא רק דרך אתר הבית שלנו. התוכן חייב להיות מותאם למכשירים ניידים (מעל למחצית המשתמשים באינטרנט גולשים ממכשירים ניידים!) ולהופיע ברשתות החברתיות המובילות כמו פייסבוק ואינסטגרם. תוכן בווידאו מוביל בתשומת הלב ומשפיע יותר על אנשים. בלוג או מאמר ארוך באתר, צריך להיבנות כפסקאות עם כותרות ומבנה ברור על מנת לאפשר רפרוף. בתקופה הקרובה, נהיה עדים לשינויים טכנולוגיים שיפתחו המון ערוצים חדשים להפצת התוכן שלנו.

רוצה שטייקו תהיה חלק מהעתיד הדיגיטלי שלך באינטרנט? ..כאן נוכל לדבר!